Hymermofiel

 

IMAG0104Wij zijn met z´n viertjes en hebben al heel wat jaartjes een Hymer S660 van 1985. Inmiddels een oldtimer maar nog altijd helemaal fris. Ondanks de 290.000 km die erop gezet zijn. 

Nog nooit heeft hij ons in de steek gelaten. Soms een storing hier of daar maar nooit iets ergs of dat we stistonden

Ook is er inmiddels behoorlijk wat aan aangepast en vebeterd. Het meest in het oog springende is dat er een turbo op gezet is. Een Low Pressure Turbo op 0,5 bar met variabele geometrie dus geen wastegate en dus bijna geen turbogat. De Hymer heeft nu een 100.000 km gelopen met de Turbo en het rijdt echt zalig!  Je schakelt veel vroeger (minder toeren) en gaat heel vlot door de versnellingen heen. Ik kom eigenlijk nooit boven de 3200 omw/min (tenzij op de snelweg).  Scheelt dus ook weer heel erg veel geluid!

turbodiesel

 

later heb ik er een intercooler op gezet. Niet voor meer vermogen maar om de thermische belasting wat omlaag te brengen.

 

Daarnaast is er veel tijd gaan zitten in de geluidsisolatie. De cabinevloer is geisoleerd maar ook de motorruimte. Het resultaat is nu dat we zelfs met een gangetje van 100 een normaal gesprek op normaal gesprekstoon kunnen voeren en inderdaad zonder de stem te hoeven verheffen. Maar het is vooral veel minder vermoeiend, geluid maakt je moe.

Bijkomend voordeel is dat er veel minder warmte in de cabine doordringt. De vloer kan echt gewoon heet worden maar met de isolatie zoals ik die nu heb dringt geheel niets door.

Verder zitten er electrische, automatische stelpoten onder, te bedienen vanuit de cabine (lekker bij regen!) en is de stabiliteit fors beter geworden door de montage van hulpvering voor en achter.

dsc01383

Verder is zo´n beetje alles uit elkaar geweest wat onderhoud nodig heeft dus daar ook weinig geheimen.

Zonnepanelen op het dak, dubbele huishoudaccu, LPG tank en buitendouche en we leiden dus een zwervend bestaan als we met de Hymer op pad zijn. We kunnen letterlijk dagen staan zonder aan de paal te moeten of te moeten rijden. Vrijheid blijheid.

Het laatste project is de verbetering van de motorkoeling geweest. De bestaande koeling gaat allemaal wel net aan goed maar het is ook net aan en dan heb je weinig reserve. Nu heb ik dat wel met een dubbele elektrische ventilator

Oh ja, uiteraard de zekeringunit van Kees er in. 

Natuurlijk deel ik (weer) graag alle kennis en ervaring met diegenen die er wat mee willen.

Aanvullende gegevens