Nico - Hymermobil s550 2.3 benzine renovatie

Eerst maar even voorstellen, ik ben Nico uit Hoogland.

In mei vorig jaar ben ik aangestoken met het Hymermobil virus doordat Jelle en Alma, ook hier bekend, een S550 bij Rink hadden gekocht.

Op dat moment had ik wel eerder het idee gehad om een camper te kopen maar er nooit naar opzoek gegaan, eigenlijk omdat "z'n ding koop je voor je pensioen",de vaste lasten me tegenstonden en ik geen idee had wat je zou  moeten kopen?  Buscamper,alkoof of intergraal en dan welk fabricaat? Dethleffs, Flair... of toch een Hymer.

Eigenlijk had ik er nooit over nagedacht dat een oldtimer eigenlijk weinig tot geen vaste maandelijks kosten met zich meebrengt, maar ja met z'n oud krot op pad lijkt me ook niks, je ziet weleens van de krakers busjes rijden of z’n Ford Transit uit het jaar pruik, toen kocht Jelle bij "de Meerpaal" van Rink een Hymermobil s550, ben met hem mee geweest toen hij ging kijken en was eigenlijk niet meteen enthousiast, maar na het ding even van de zijlijn te hebben bekeken had ik al gouw door dat dit toch wel kwaliteit is, een Hymermobil uit de S-klasse en dan een tussen 1980 en 1986 ongeveer, in iedergeval z'n bruine, dat wordt hem.

Nou dit is hem dan geworden:

Een Hymermobil s550 uit 1981 voorzien van een 2,3 liter benzine motor met z’n 85 pk en 150000 op de teller. Gekocht in Minnertsga in Friesland, ik kom uit Hoogland bij Amersfoort dus meteen al een mooie rit naar huis van z’n 200 km. De reis ging voorspoedig, hij rijd lekker en maakt in tegenstelling tot de diesel uitvoering weinig herrie.

Eenmaal thuis aangekomen eerst maar eens de eerste uitvoerige inspectie, je wilt toch van onder tot boven weten wat je gekocht hebt, voor de aankoop heb ik alleen gelet op of de onderzijde en de “basis”goed was.

Wat me opviel, al tijdens de inspectie bij de bezichtiging, dat er een benzine lucht in de camper hing. Dat bleek gouw gevonden te zijn. Ik trok de lade onder de koelkast open en de dampen kwamen me tegemoet. Wat bleek was dat de brandstofvulopening en de slang die naar de tank loopt helemaal vergaan en gescheurd waren.

Iemand heeft al geprobeerd het lek te dichten met een of ander kit maar dat is natuurlijk geen oplossing. Dus alles eruit gesloopt en een nieuwe vulopening met slang gemonteerd en de vloer netjes hersteld met onder een stuk kunststof plaat, isolatie tussen de vloer en bovenop een stuk triplex.

Verder nog het hefbed voorzien van een lattenbodem en een nieuw matras, alle waterleidingen vervangen, onder de bank airco ingebouwd, kachel geprobeerd te repareren ,niet gelukt, want was helemaal verrot, maar de airco kan ook verwarmen. Verder nog even de energie voorziening opgelapt ,Victron multpuls 12/3000/120 met 2x200A AGM en 130w zonnepaneel in en opgebouwd.

Daarna nog wat tijdelijke aanpassingen gedaan en eerst maar eens een weekje naar Spa in België te gaan, naar de formule 1.

Ook dat is allemaal voorspoedig en zonder problemen gegaan, nu ermee weggeweest te zijn weet ik helemaal hoe ik het wil hebben en ben aan het verbouwen gegaan.

** hieronder vast de foto's toegevoegd, viel niet mee ze online te krijgen maar toch gelukt. van de week zal ik nog wat beschrijvingen maken**

 

Vandaag: zondag 18-3-2012,

maar even een nieuwe omkasting voor de kachel gemaakt, de oude was door de oude eigenaar tot een soort gatenkaas omgetoverd

links de nieuwe en rechts de oude maar dat moge duidelijk zijn :D

 

Aanvullende gegevens